Szanuj energie

NEWSLETTER

Jeśli chcesz otrzymywać informacje
wpisz swój adres email:

FORUM

Zapraszamy na nasze forum
na którym można dowiedzieć się
wielu interesujacych rzeczy

Wejdź
drukuj
19.01.2011 / Andrzej Sławinski

Samochody elektryczne - nowości techniczne

Jednym z zasadniczych elementów mających wpływ na potencjalnie masowe zastosowanie pojazdów o napędzie elektrycznym jest jego akumulator, o znacznie korzystniejszych parametrach technicznych i korzystnej cenie rynkowej. W tym kontekście obecnie stosowane ogniwa litowo-jonowe są nadal rozwijane technologicznie, nie mniej nakłady związane z rozwojem tej technologii są wysokie. Dlatego równolegle prowadzone są badania nad zastosowaniem innych technologii związanych z litem oraz cynkiem. Są to surowce powszechnie stosowane jednocześnie, co jest istotne, technologie produkcji akumulatorów umożliwiają niemal pełne odzyskanie i wykorzystanie tych surowców w systemie recyclingu w kolejnych procesach produkcyjnych, co oznacza, że po osiągnięciu określonych „mas krytycznych” zapotrzebowanie na surowce bazowe będzie zdecydowanie ograniczone.

 

Powietrze, a ściślej tlen w nim zawarty, może odegrać kluczową rolę w przełamaniu barier technologicznych. W akumulatorach litowo-powietrznych zamontowaną na stałe katodę zastąpiono tlenem co obniżyło wagę i rozmiary akumulatora.

Ogniwa te mogą osiągnąć pojemność 10-krotnie wyższą od standardowych ogniw litowo-jonowych co pozwala na szacowanie przebiegu pojazdu o napędzie elektrycznym bez konieczności doładowania na 400 mil (ponad 600 kilometrów).

 

Z kolei w ogniwach cynkowo-powietrznych, o analogicznej budowie eliminującej katodę, potencjalne zastosowanie do napędu silnika elektrycznego wiąże się z możliwością ładowania takiego akumulatora co było dotąd testowane na zasadzie „doładowania” określonej ilości cynku, to jest wymiany wsadu cynkowego oraz elektrolitu. Uprzednio działanie ogniwa a ściślej proces osiadania dendrytów na elektrodzie skutecznie ograniczał efektywność tej technologii. Nie mniej była ona już stosowana w specyficznych urządzeniach o małym poborze energii i długim cyklu pracy między innymi w aparatach słuchowych, a same ogniwa pomimo wysokich parametrów były stosowane wyłącznie jednorazowo.

 

Najnowsze badania firm ReVolt Technology we współpracy z firmą BASF wskazują, że zastosowanie tej technologii w masowej produkcji umożliwi zaoferowanie akumulatora o co najmniej 2-3-krotnie wyższej pojemności, niż aktualnie stosowany akumulator litowo-jonowy (źródło: Green Car Congress © 2010 BioAge Group, LLC) przy porównywalnych lub niższych kosztach produkcji. Są to ogniwa o potencjalnie długiej żywotności, łatwe w obsłudze, w pełni bezpieczne i przyjazne dla środowiska, o kompaktowych wymiarach. Jednocześnie bliskie wydaje się rozwiązanie podstawowego problemu technologicznego wiążącego się z możliwością ich wielokrotnego ładowania – ostatnie badania w szwajcarskiej centrali firmy ReVolt wskazują na przekroczenie bariery 100 cyklów i już obecnie zakłada się osiągnięcie korzystniejszych parametrów (300-600 cykli ładowania ogniwa) a docelowo do 10 tysięcy cykli.  Wykorzystanie akumulatorów tego typu pozwoli zwiększyć przebieg pojazdu do oczekiwanych kilkuset kilometrów bez konieczności doładowania akumulatora. 

< powrót
pn wt śr cz pt so nd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Budowa serwisu dofinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie
www.wfosigw.pl

2010-2011 Szanuj-Energie.pl

StudioGraficzne.com: Projektowanie stron internetowych